Torikortteleiden Tilanvaltaajat-kokeilu saavutti mittavan yleisön ja toi korona-aikaan kaivattua vilinää

20.6.2022 / 09:00

Helsingin Kaupunkitilojen luotsaama ja yhdessä PING Helsingin kanssa toteuttama Tilanvaltaajat-kokeilu on ollut menestys Torikortteleissa. Ainutlaatuinen noin 90 m² liiketila Aleksanterinkadulta luovutettiin hieman yli vuoden ajan erilaisten vaikuttajien käyttöön ja tuloksena syntyi tuhansia kohtaamisia, kaivattua vilinää sekä ihan uutta bisnestä kaupungin halutuimpiin kortteleihin.

Tilanvaltaajat-kokeilun aikana kokeiltiin hyvin luovastikin sitä, minkälaiset elämykset toimivat ja mitkä eivät, ja miten liikennettä voidaan ohjata kivijalkaan somen avulla. Tilanvaltauksen tehneet somevaikuttajat onnistuivatkin viemään autenttisen kokemuksen kivijalkamyymälästä somekanaviin erilaisten sisältöjen, livelähetysten ja virtuaalitapahtumien kautta. Kaikkiaan mukana olleiden vaikuttajien sisällöt tavoittivat hieman yli vuoden aikana yli 1,5 miljoonaa näyttökertaa.

– Kokeilu oli erittäin onnistunut ja vahvisti käsitystämme siitä, että koko kaupunkikeskustan elinvoimaa voidaan elävöittää myös sosiaalisen median avulla. Jotkut kokeilussa mukana olleet toimijat ovat löytäneet Torikortteleista myös pysyvämmän kodin yritykselleen, iloitsee Helsingin Kaupunkitilojen toimitusjohtaja Peggy Bauer.

– On ollut upeaa nähdä miten rohkeasti ja innovatiivisesti valtaajat ovat tulleet toteuttamaan omia ideoitaan ja unelmiaan – ja miten notkeasti Torikortteleiden tilat ovat muuntuneet erilaisiin tarpeisiin. Vuoden aikana tiloissa on kaupankäynnin lisäksi nähty tapahtumia, työhuoneita, verkkokaupan showroomeja ja studioita, jatkaa Bauer.

Helmikuussa 2021 alkaneen ja huhtikuuhun 2022 päättyneen Tilanvaltaajat-projektin aikana Torikortteleissa nähtiin mm. Tuure Kilpeläisen ja Manuela Boscon Boskil-popup, Uudenmaan ruoan Foodhub, Noora Shinglerin ja Outi Pyyn vastuullisuusstudio NO_GO, Tripsterin ja Seikkailijattarien Matkailijan Olotila, Designkavereiden outlet, Netta Laurenteen Taste Wine Bar, Ulla Hirvaksen muoti-popup, Ina Mikkolan Sweet Spot -tapahtumatila, vauva- ja lapsiperheiden popup, Käsityöjoulu-popup, Meeri Koutaniemen ja Sami Yaffan Koutaffa Art Shop sekä Tunne rintasi ry:n Boobs-valokuvanäyttely.

– Tilanvaltaajien merkitys on iso, tällaiset teot ovat todella hienoja kaupunkikulttuurin ja pienyrittäjyyden kannalta. On selvää, että Torikortteleita on syytä elävöittää ja kampanjoida näiden historiallisten kujien puolesta. Saimme luotua todella tunnelmallisen ja esteettisen tilan, jonka keidasmaisuutta ja kauneutta kaikki kehuivat. Kaikki esitykset, puheenvuorot, virtuaalimatkat ja haastattelut olivat kiinnostavia kohtaamisia, joista osapuolet saivat paljon iloa, Matkamedia Tripsteriltä kerrotaan.

Jotkut Tilanvaltaajista ovat halunneet jäädä kokeilukuukauden jälkeen pysyvämmiksikin vuokralaisiksi Torikortteleihin. Esimerkiksi personal shopper Ulla Hirvas löysi Torikortteleista kodin showroomilleen ja pyörittää nyt popupin sijaan omaa stailauksiin ja uniikkeihin vaatekokonaisuuksiin erikoistunutta puotiaan Unioninkadulla.

Tilanvaltaajien kommentteja kokeilusta

”Erittäin tärkeä ja merkityksellinen kokeilu. Me käytännössä starttasimme itsellemme uudenmuotoisen yritystoiminnan tilojen ansiosta.”

”Tämä kokeilu oli ihan mahtava ja ollaan super kiitollisia, kun päästiin mukaan. Tällainen varmasti kiinnostaa myös kuluttajia, kun on koko ajan vaihtuvaa toimintaa, varsinkin, kun nyt ei ole ollut pitkään aikaan mitään tapahtumia päässyt järjestämään. Tämä myös houkuttelee ihmisiä keskustaan, mikä on tärkeää, jotta keskusta pysyisi elävänä. Kokeilu on myös ihan ainutlaatuinen mahdollisuus meille vaikuttajille päästä kokeilemaan omia ideoita käytännössä Helsingin paraatipaikalla.”

”Meillä oli ihana kuukausi, josta saatu palaute kannustaa jatkamaan konseptia. Monet asiakkaat palasivat useasti kuukauden aikana.”

”Asiakkaat olivat todella tyytyväisiä ja innoissaan, lähes kaikkien kanssa keskustelussa tuli ilmi vastaavan toiminnan tarve juuri keskustan alueella. Vapaan toiminnan tila, missä huomioitiin sekä lapset että aikuiset ja jokainen asiakas kohdattiin lämpimästi ja omana itsenään sai paljon positiivista palautetta.”

”Olemme olleet todella vaikuttuneita! Juuri tälläistä tarvitaan kaupunkikulttuuriin ja eri toimialojen tekijöille.”

”Mielestäni aivan upea idea tällaisena hankalana aikana saada ihmisiä liikkeelle, elävöittää kivijalkaa ja palveluita. Omalla kohdalla tämä todella toimi.”

Tilanvaltaajat oli kokeilu, jossa Helsingin kaupunkitiloihin kuuluva Torikorttelit yhteistyössä PING Helsingin kanssa tutkii kaupunkikeskustan ja kivijalkakaupan kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia yhdistettynä sosiaalisen median kuluttajia liikuttavaan voimaan. Vuoden aikana joukko erilaisia sisällöntuottajia, creatoreita ja vaikuttajia on vallannut käyttöönsä Torikortteleiden vapaita liiketiloja aina kuukaudeksi kerrallaan.