Senaatintori saa taas kesäterassin – ja Michelin-kisakatsomon!

10.4.2024 / 13:40

Senaatintorin laidalle nousee tulevanakin kesänä terassialue, jossa voidaan nautiskella ihania kesäherkkuja aivan erityisessä miljöössä. Terassi aukeaa 24.5. alkaville Syötävä Helsinki -ruokaviikoille ja sinne rakennetaan myös kisakatsomo pohjoismaiset tähtiravintolat julkistavan MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries -gaalan kannustusjoukoille.

Helsingin Kaupunkitilat Oy on tehnyt kaupungin kanssa sopimuksen, jolla torin laidalla oleva ajokaista on varattu terassikäyttöön seuraaville kolmelle kesälle. Noin 500-paikkaisen terassialueen visuaalisesta suunnittelusta kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen maisemaan vastaa WSP Finland.

– Viime kesän terassikokeilu osoittautui hyvin toimivaksi ja saimme siitä kaupunkilaisilta ja matkailijoilta paljon hyvää palautetta. Upeaa, että terassitoimintaa päästään nyt suunnittelemaan jo hieman pidemmälläkin tähtäimellä, sanoo Helsingin Kaupunkitilat Oy:n toimitusjohtaja Peggy Bauer.

Kyseessä on siis viime kesän tapaan Torikortteleiden ravintoloiden terassilaajennus, eli Senaatintorin vieressä sijaitsevat ravintolat laajentavat terassialueitaan Aleksanterinkadun toiselle puolelle, torin reunalle. Mukana ovat ravintolat Sofia Helsinki, Pizzeria Via Tribunali, Valkoinen Sali ja Helsinki Bryggeri.

Torille ei tarvitse rakentaa järeää infraa, vaan terassi hyödyntää vieressä olevien ravintoloiden omia keittiöitä, sekä wc- ja sosiaalitiloja. Lisäksi terassin sijoittuminen torin laitaan jättää itse aukion vapaaksi erilaisille kesätapahtumille, kuten esimerkiksi Helsinki Pridelle ja Samba Carnavalille.

Michelin-tähtipölyä

Helsingin kaupunki isännöi 27.5.2024 MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries –tilaisuutta, jossa julkistetaan pohjoismaisten ravintoloiden Michelin-tähdet. Tähtiloistoa tullaan näkemään myös kesäterassilla, kun maanantaina 27.5. terassin viereen Senaatintorille rakentuu kaikille avoin katsomo, jossa pystyy seuraamaan suoraa lähetystä Savoy-teatterissa järjestetystä seremoniasta.

Terassi avautuu Syötävä Helsinki -ruokaviikkojen alussa 24.5. ja on auki elokuun loppuun asti.