Rikkaruohosämpylöitä ja olutmäskimysliä – Hakaniemen halliin avautuu vaihtuvan tarjonnan Lähiruokakioski

5.9.2023 / 15:17

Hakaniemen kauppahallissa 9.9. avautuva Lähiruokakioski tuo asiakkaiden saataville muutaman viikon välein vaihtuvan tuotevalikoiman. Tarjonta koostuu lähiruokatuotteista, joita ei juuri kaupoista saa. Mukana on muun muassa rikkaruohosämpylöitä ja olutmäskimysliä.

Lähiruokakioskista saa 9.9. alkaen ostettua vasta kehitteillä olevia ja täysin uudenlaisia ruokainnovaatioita ensimmäisten joukossa. Syksyn aikana tiskiltä löytyy perinteisemmän lähiruoan lisäksi muun muassa mesiangervojäätelöä, rikkaruohosämpylöitä ja granolaa, joka syntyy oluen teosta jäävästä hävikkiohrasta eli mäskistä.

Lähiruokakioski monipuolistaa hallivalikoimaa, tuo nimensä mukaisesti tarjolle lisää lähiruokaa ja tukee pieniä yrityksiä. Kioskin ansiosta pientuottajat ja muut ruoka-alan yrittäjät pääsevät kokeilemaan lyhytaikaista halliyrittäjyyttä ja tuotteidensa menekkiä. Myyntijaksot kestävät pisimmillään kolme viikkoa. Moni yrittäjistä myy tuotettaan kioskissa viikon verran.

“Yksipuoliset tuotantorakenteet, pitkät globaalit ruokaketjut sekä keskittynyt vähittäiskauppa eivät tue pieniä ja paikallisia toimijoita. Lähiruokakioskin tuotteissa matka pellolta pöytään on lyhyt”, sanoo kioskin takana olevan Urban&Local -hankkeen projektipäällikkö Roosa Halonen Forum Virium Helsingiltä.

Syksyn aikana kioskissa voi tutustua vastuulliseen ruokaosuuskuntatoimintaan, jakaa ruokamuistoja tai ostaa kotiin vietäväksi paitsi upouusia ruokainnovaatioita myös perinteisiä pientilojen ruokatuotteita, kuten Espoossa tuotettua juoksevaa lähihunajaa tai tummaa kennohunajaa.

-On hienoa saada halliin uusia, uransa alussa olevia yrittäjiä sekä lähiruokatuottajia. Toiveenamme on, että lähiruokakioskin toiminta houkuttelee yrittäjiä ja uusia kohderyhmiä kokeilemaan liiketoiminnan harjoittamista tässä ainutlaatuisessa ympäristössä, kertoo Hakaniemen kauppahallin vuokrauksesta vastaava myyntineuvottelija Henna Viitaniemi Kaupunkitiloista.

Kioskin ensimmäiset tuotteet ovat tuoreet versomehut, Malmilla valmistettu tuoretofu ja artesaanisalsat. Katso, mitä kioskissa on kulloinkin tarjolla Lähiruokakioskin sivuilta. Lisäksi kokeilusta kerrotaan syksyn mittaan Hakaniemen kauppahallin nettisivuilla sekä sosiaalisen median tileillä.

Avajaiset kansallisena Lähiruokapäivänä la 9.9. Klo 10–15

Lähiruokakioski avaa ovensa yleisölle kansallisena Lähiruokapäivänä. Kioskin avajaisissa lähiruokaa on mahdollisuus maistaa, haistaa, kokeilla ja kokea. Lisäksi ohjelmassa on viljalajikkeiden tunnistusta ja arpajaiset.

Kioski on auki syyskuusta vuoden loppuun asti.

Kokeilu toteutetaan osana Urban&Local – tulevaisuuden kestävä ruokaekosysteemi -hanketta, jossa kehitetään vastuullisia ja innovatiivisia ruokaratkaisuja ja toimintatapoja. Hanketta koordinoi Forum Virium Helsinki ja hankekumppaneina ovat Metropolia ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Perho liiketalousopisto sekä Vantaan kaupunki. Hanke saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta. Kokeilu tehdään yhteistyössä Helsingin kaupunkitilat Oy:n kanssa.