Opastetut ruokakierrokset starttaavat kauppahalleissa – myös ilmaiskierroksia tarjolla

14.5.2024 / 11:00

Hakaniemen kauppahalliin, Vanhaan kauppahalliin ja Hietalahden ravintolahalliin voi nyt tutustua opastetuilla ruokakierroksilla. Helsingin Kaupunkitilat Oy:n ja Helsinki Oppaat ry:n yhdessä toteuttamilla kierroksilla sukelletaan helsinkiläisen ruokakulttuurin historiaan ja nykypäivään.
*Artikkelin lopussa ilmoittautumislinkki ilmaiskierroksille.

– Idea syntyi suoraan kysynnästä. Erityisesti Hakaniemen hallin avauduttua peruskorjauksen jälkeen, meiltä on kyselty paljon opastettuja hallikierroksia sekä kotimaisille että ulkomaisille ryhmille. Ruokakulttuuri ja siihen liittyvät tarinat kiinnostavat ihmisiä, ja mikä olisikaan oikeampi paikka niistä kertoa kuin kauppahallit, kertoo Helsingin kaupunkitilat Oy:n toimitusjohtaja Peggy Bauer.

Kullekin kauppahallille on nyt siis tehty omat sisältökokonaisuudet, joiden käsikirjoituksesta vastaa opas ja ruokatoimittaja Sari-Leena Heilanen. Heilasen käsialaa ovat myös mm. Helsingin Kaupunginmuseon Makumatkalla Helsingissä -kävelykierrokset.

– Nälkä kasvaa syödessä. Herkullisia raaka-aineita riittää kyllä vaikka kuinka moneen kierrokseen, nauraa Heilanen.

Kauppahallikierroksia tehdään tilausryhmille. Esimerkiksi tunnin kierros Hakaniemen kauppahalliin maksaa 120 euroa + alv / ryhmä ja ryhmään mahtuu enimmillään 10 henkilöä. Kielivaihtoehtoja ovat ainakin suomi, ruotsi, englanti ja saksa.

– Hauska ohjelmanumero vaikkapa kaveri- tai työporukan yhteiseen iltapäivään! Ja kierroksen jälkeen voi jäädä yhdessä syömään tai drinkeille johonkin hallin kahviloista tai ravintoloista, vinkkaa Bauer.

Opastukset toteuttaa Helsinki Oppaat ry:n ruokakulttuuriin erikoistuneet auktorisoidut oppaat.

– Olemme Helsinki Oppaissa todella innoissamme tästä yhteistyöstä ja uskomme, että kierroksista tulee menestys. Kauppahallit ansaitsevat ehdottomasti omat kierroksensa siinä missä vaikka Oodi, Olympiastadion ja Talvipuutarhakin, toteaa Helsinki Oppaat ry:n Hanna-Leena Halsas.

Lisätietoja ja varaukset Helsinki Oppaiden nettisivuilta

Ilmoittaudu ilmaiskierroksille!

Syötävä Helsinki -ruokaviikkojen aikana Kaupunkitilat tarjoaa myös ilmaiskierroksia kauppahalleissa seuraavasti:

Hakaniemen kauppahalli
Ma 27.5. klo 15
Ti 28.5. klo 15
Ke 29.5. klo 15

Vanha kauppahalli
Ti 28.5. klo 10
Ke 29.5. klo 10

Hietalahden kauppahalli
Ti 28.5. klo 10
Ke 29.5. klo 10

* Huom! Osallistuminen vaatii ennakkoilmoittautumisen tämän lomakkeen kautta viimeistään 23.5. Paikkoja on rajoitetusti. Vain yksi kierros per henkilö.