Meri-Tuuli Väntsin jouluinen stadikierros: herkkuja, ostoksia ja joulun tunnelmaa

19.12.2022 / 16:54

Kokki ja ruokakirjailija Meri-Tuuli Väntsin jouluperinteisiin kuuluu aina kierros Helsingin kauppahalleihin, kivijalkaputiikkeihin ja joulumarkkinoille. Ostosreissun lomassa hän istahtaa välillä drinkille ja herkuttelemaan. Katso Meri-Tuulin valinnat jouluiselle stadikierrokselle!

1. Hakaniemen kauppahalli

”Hakaniemen kauppahallissa parasta on, kun voi pallotella ruokaideoita asiantuntevien myyjien kanssa. Tällä kertaa Hakalihan Timppa sai minut innostumaan possunposkipadasta, jota aion valmistaa joulupöytään. Hallista löytyy myös ihania herkkuja joululahjoiksi kokkailua harrastaville ystävilleni.”

Hakaniemen hallista löytyy tarpeet laadukkaan herkkukorin kokoamiseen. Kuvassa ranskalaisen herkkukauppa DeliDelin valikoimaa.

2. Vanha kauppahalli

”Vanhassa kauppahallissa suuntaan Kalakauppa Erikssonin tiskille ja tilaan joulukalat valmiiksi. En voi myöskään vastustaa käsinkuorittuja katkarapuja, joita pystyn syömään melkoisen määrän ihan sellaisenaan.”

Monet kauppahallien toimijat tarjoavat mahdollisuuden tilata jouluherkut, kuten kalat, ennakkoon.

3. Torikorttelit

”Lapuan Kankureiden keittiöpyyhkeet ovat maailman parhaita ja niitä on kiva antaa lahjoiksi! Torikortteleiden ravintolat puolestaan tarjoavat hyvän hengähdyspaikan ostospäivään. Viiniä, pientä syötävää, lahjalistan tsekkaus – ja taas jaksaa jatkaa!”

Iso lasi punaviiniä ja pientä syötävää Torikortteleiden Brasassa, aivan Senaatintorin laidalla. Senaatintorilla Tuomaan markkinat ovat avoinna 1.-22.12.

4. Teurastamo

”Joulun alla on hyvä ottaa myös hieman parisuhdeaikaa. Me saimme lapset illaksi anopin hoitoon ja suuntasimme Teurastamon joulumarkkinoille. Käsitöitä, designia, poniratsastusta, sekä tietysti juomaa ja ruokaa. Ja valtavasti porukkaa! Kierreltyämme markkinat läpi, kiipesimme Tislaamon baariin nauttimaan virkistävät cocktailit.”

Teurastamolla sijaitsevan Helsinki Distilling Companyn tuotteita voi hankkia lahjoiksi – tai nauttia heti paikan päällä.

5. Hietalahden kauppahalli

”Joulumarkkinoilta otimme ratikan Hietalahteen, jossa legendaarinen Hietsun halli tarjoili taas ihanat puitteet treffi-iltaan ♥️ Söimme Petiscariassa mm. mustekalasalaatin ja portugalilaisia juustoja, jotka nostatti kyyneleet silmiin.”

Hietsun ravintolahallista löytyy monta eri ravintolaa joista valita. Tässä portugalilaista ruokaa tarjoilevan Petiscarian kattaus.

Mitkä paikat Helsingissä liittyvät omiin jouluvalmisteluihisi?

Kuvat: Meri-Tuuli Väntsi.