Joulu Kaupunkitiloissa 2023: Katso tapahtumavinkit!

4.12.2023 / 11:41

Mitä olisikaan helsinkiläinen joulu ilman piipahduksia kauppahalleissa, toreilla, Torikortteleissa tai Teurastamon ja Tukkutorin alueella? Hyvän ruoan, juoman ja ostosten lisäksi näissä Kaupunkitilojen kohteissa on tarjolla paljon jouluista ohjelmaa ja tapahtumia, joista olemme koonneet alla olevan menovinkkilistan.

Teurastamon joulumarkkinat

Teurastamon perinteiset joulumarkkinat järjestetään 16.-17.12.2023 jo kymmenettä kertaa! Kaksipäiväiset markkinat täyttävät jälleen Teurastamon pihapiirin, alueen tapahtumatilat ja ravintolat.

Markkinat tarjoavat mm. kattauksen designia, koristeita ja käsitöitä kotiin ja pukinkonttiin. Lisäksi tietenkin runsaasti ruoka- ja juomamyyjiä, joilta voi ostaa herkkuja niin lahjaksi kuin joulupöytäänkin. Tule tapaamaan myyjiä ja nauttimaan jouluisesta markkinatunnelmasta.

Seuraa päivityksiä ja tapahtuman etenemistä Teurastamon Facebook-sivulla.

Lisää tapahtumasta Teurastamon verkkosivuilla.

Tuomaan Markkinat

Kuva: Vessi Hämäläinen, Tuomaan Markkinat 2023.

Rakastettu joulutapahtuma Tuomaan Markkinat tuo Helsingin Senaatintorille lähes 100 käsityöläistä ja pientuottajaa ympäri Suomen sekä yli 20 herkkumyyjää ja kahvila- ja ravintolatoimijaa. Joulutori käynnistyi perjantaina 1. joulukuuta avajaisohjelman siivittämänä ja on auki aina 22. joulukuuta asti.

Tuomaan Markkinat on avoinna Helsingin Senaatintorilla 1.–22.12.2023 su–to klo 11–19 ja pe–la klo 11–20. Markkinoille on vapaa pääsy.

Slangikuoro esittää snygeimpiä joulubiisejä kauppahalleissa

Stadin Slangikuoro, Stadin Slangi ry.

Stadin Slangikuoro kiertää Helsingin kauppahalleissa esittämässä joululauluja 16.12.

Slangikuoro on Suomen ainoa stadin slangin taituruuteen panostava iso kokoonpano. Laulaa se landelaisillekin, joko slangilla tai heidän bonjaamallaan kielellä. Kliffoja hommia metkoissa mestoissa: Finlandiatalon lavalta Kansalaistorille, Paavalin seurakunnan puistomessusta kevätkauden päätapahtumaan Espalle Helsinki-päivää juhlistamaan, kuorojen kierrokselta snygeimpiin joulubiiseihin. Harvalla kuorolla on yhtä monipuolinen ja rikas keikkaohjelma.

Esiintymisaikataulut kauppahalleissa:

• Klo 12-13 joululauluja Hakaniemen kauppahallissa
  • Klo 14–15 joululauluja Vanhassa kauppahallissa
  • Klo 16-17 joululauluja Hietalahden ravintolahallissa

Musiikkiluokkalaisten joululaulut Vanhassa kauppahallissa

Oulunkylän koulun 8C:n musiikkiluokka tuo jouluista tunnelmaa Vanhaan kauppahalliin. Koululaisten kuoro esittää Vanhassa kauppahallissa joululauluja.

Esiintymisaikataulu:

• la 16.12 klo 11
  • su 17.12 klo 12

Livemusiikkia ja brunsseja Hietalahdessa

Hietalahden ravintolahallissa laskeudutaan joulutunnelmaan musiikin ja hyvän ruoan parissa.

Tulevat musiikkiesitykset:

• Perjantai 15.12. Fat Ramenin vuoden viimeinen Fatty Friday klo 16.00-21.00
  • Perjantai 15.12 Vuoden viimeinen Petiscaria jazz klo 19. Solistina Caroliona Wendelin
  • Perjantai 15.12. PIILO GOES LIVE Anna Hanski & Alina klo 19
  • 30.12. Uudenvuoden DJ-bileet

Ravintola Piilon joulukattaukset:

11.-15.12. Joululounas klo 11-14
15.12. Joulun illallispöytä klo 17 alkaen
16.- 17.12. & 23.12. Joulubrunssi 10-15
30.-31.12. & 1.1.2024 uuden vuoden -brunssi klo 10-15

Kaupunginmuseon joulu

Kuva: Maarit Hohteri.

Talven ihmemaa -konsertti 17.12. klo 15-16

Tule nauttimaan Felis-kvartetin konsertista, jossa soi tunnelmalliset joululaulut Suomesta ja ulkomailta. Timo Alakotila on sovittanut esitettävät kappaleet jousikvartetille, ohjelmassa muun muassa Varpunen jouluaamuna, Tonttu, Hiljainen joululaulu ja Talven ihmemaa.

Vapaa pääsy, lämpimästi tervetuloa!

Joulunuket

Joulukauden ajan Lasten kaupungin kristallihuoneessa askarrellaan omatoimisesti hauskoja jouluisia sorminukkeja paperista. Pajasta löytyy materiaalit ja ohjeet askarteluun. Paja on auki aina, kun museokin on. Tervetuloa!

Joulu maistuu lautasella Torikortteleissa

Kuva: Camilla Bloom.

Listasimme alle Torikortteleiden ravintoloita, jotka tarjoilevat herkullista joululounasta. Lisätietoja ravintoloiden sivuilta.

Lux Helsinki 3.-7.1.2024

Weltraumgrafik, Lux Helsinki 2024.

Lux Helsinki valaisee kaupungin 3.–7.1.2024 laajalla kattauksella valotaidetta yleisösuosikeista uran viimeisiin teoksiin. Perinteisesti noin puoli miljoonaa kävijää valotaiteen ääreen houkutteleva Lux Helsinki levittäytyy ydinkeskustaan, Hietaniemen hautausmaalle, kulttuurikeskuksiin ja Korkeasaareen. Kokonaisuuteen kuuluu yhteensä 21 teosta, jotka on koettavissa vapaavalintaisessa järjestyksessä keskiviikosta sunnuntaihin 3.–7.1.2024 klo 17–22.

Koko ohjelmaan sekä kaikkiin Lux Helsingin teoksiin ja taiteilijoihin pääsee tutustumaan Lux Helsingin verkkosivuilla.

Lux Helsinki on esteetön ja maksuton koko perheen tapahtuma 3.–7.1.2024 klo 17–22. Lux Korkeasaareen on erillinen pääsymaksu. Festivaalin järjestää ja tuottaa Helsingin tapahtumasäätiö.