Aavistus Festival 3.-6.10. tuo audiovisuaalista taidetta syksyn hämärtyviin iltoihin

30.9.2024 / 14:52

Aavistus Festival on audiovisuaalisen taiteen ja VJ-kulttuurin biennaali, joka järjestetään Helsingissä 3.–6.10.2024. Kolmatta kertaa järjestettävä Aavistus Festival esittelee valikoiman eläviä audiovisuaalisia VJ- ja AV-esityksiä, mediataideteoksia ja installaatioita, julkisivuprojisointeja, ilmaisia työpajoja sekä muuta ohjelmaa.

Tänä vuonna festivaalin teemana on ”Rajapinnalla”, “At the points of interconnection”; ilman ja veden yhtymäkohdassa pintajännitys muodostaa monimutkaisia kuvioita, magneettikentät saattavat vetää toisiaan puoleensa tai hylkiä toisiaan, ideat voivat sulautua yhteen tai hajota kaleidoskoopin lailla eri näkökulmiksi. Kun eri entiteetit kohtaavat, syntyy reaktio. Aavistus Festivalin vuoden 2024 ohjelma kutsuu tutkimaan näitä tapahtumia.

Helsingin kaupunginmuseo

Helsingin kaupunginmuseossa on torstaista sunnuntaihin avoinna festivaalin avoimen haun kautta kuratoitujen suomalaisten, pohjoismaisten ja eurooppalaisten mediataiteilijoiden videoteoksia ja vuorovaikutteisia installaatioita esittelevä näyttely. Yleisöllä on mahdollisuus osallistua myös kaupunginmuseolla järjestettäviin ilmaisiin työpajoihin, joissa audiovisuaalisen alan asiantuntijat, AV-tekniikan ammattilaiset ja mediataiteilijat antavat mahdollisuuden tutustua audiovisuaalisen teknologian ja elävän esiintymisen uusiin digitaalisiin työkaluihin ja työskentelytapoihin. Aulassa järjestettävässä puheohjelmassa käsitellään muun muassa suomalaisen demoskenen historiaa, taiteilijoiden työtä ja VJ-kulttuuria.

Kaupunginmuseon näyttely on lauantaina auki puoleen yöhön asti ja illan pimennyttyä ulkomaisten taiteilijoiden luomat julkisivuprojisoinnit valaisevat rakennuksen sisäänkäyntiä ja sisäpihoja. Näyttelyyn ja muuhun ohjelmaan on vapaa pääsy, mutta työpajat saattavat vaatia rekisteröitymistä ennalta.

Lue lisää näyttelystä kaupunginmuseon sivuilta: www.helsinginkaupunginmuseo.fi/tapahtumat/aavistus-festival-2024

Valkoinen sali

Valkoisessa Salissa, Aleksanterinkatu 16:ssa, sisäpihalla lauantai-iltana järjestettävällä klubilla pääosassa ovat elävät visuaaliset VJ-esitykset. Klubilla esiintyy yksitoista videotaiteilijaa, eläviä audiovisuaalisia esityksiä sekä musiikista vastaavat IDA-radion DJ:t ja artistit.

Tapahtumapaikkana toimii alkuperäiseen loistoonsa restauroitu historiallinen juhlasali Helsingin keskustassa, joka on varustettu modernilla teknologialla tarjoten ainutlaatuisen audiovisuaalisen kokemuksen sekä istuvalle että tanssilattialla liikkuvalle yleisölle.

Lisätietoja festivaalin ohjelmasta, tapahtumien esiintyjistä ja pääsylipuista löytää verkkosivuilta sekä sosiaalisen median kanavista.

www.aavistusfestival.fi
www.instagram.com/aavistus
www.facebook.com/aavistus

Aavistus Festival -biennaalia järjestää Aavistus Festival ry ja tapahtuman järjestämistä ovat tänä vuonna tukeneet Helsingin kaupunki, Taiteen edistämiskeskus, Avek ja Nordisk kulturfond. Tapahtumapaikat tarjoavat yhteistyössä WHS Teatteri Union, Helsingin kaupunginmuseo ja Valkoinen sali, sisältökumppaneina toimivat Nonagon Festival, Nordic AudioVisual Artists, IDA ja Resolume ja tapahtumatekniikan tarjoavat Creative Technology Finland, ShopperScreen, 16 Bit Productions ja Jokojo.